donderdag 2 januari 2014

Om te beginnen

Om het nieuwe jaar goed te beginnen heb enkele foto's uitgekozen die ik vorig jaar tijdens de bronst in het Nationaal Park De Hoge Veluwe heb gemaakt. Het was dit jaar een heftige bronst met een hert met een blind oog en eentje die kreupel was geworden tijdens de gevechten om de hindes. Het standhert die als winnaar uit de bus kwam was dan ook erg stoer. De bijherten probeerden natuurlijk ook voortdurend een hinde af te snoepen, het standhert moet dan ook heel wat afrennen om alles in de gaten te kunnen houden en de bijherten weg te jagen. Een standhert verliest in de bronstijd wel zo'n kleine 40 kilo aan lichaamsgewicht.







Op de laatste foto zie je hoe een standhert een bijhert wegjaagt. Om nog beter in de smaak bij de hindes te vallen wentelt het standhert zich in door zijn urine doordrongen modder in een kuil.



Maar uiteindelijk bepalen de hindes of er gedekt gaat worden. Meestal zie je ze hard weglopen als het standhert in de buurt komt. Lijkt me erg frustrerend voor hem.



Met vriendelijke groeten Ruud.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Ruud, ook ik ben begonnen met een blog van herten maar dan van de Damherten in de AWD. Jij laat hier een prachtig stukje natuurgeweld zien met schitterende mannen!!!
    Ooit hoop ik de bronst op de Hoge Veluwe ook eens te kunnen vastleggen.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Damherten kom ik wel tegen in het Kroondomein. Nu er een corridor is gemaakt over de Harderwijkerweg naar het Park, is de kans dat er in het Park ook damherten komen niet onmogelijk.
      Hartelijke groeten Ruud.

      Verwijderen
  2. bedankt voor je bezoekjes aan mijn blog Ruud!
    heb eindelijk de tijd om even bij jou te kijken (en ik ga je volgen).
    prachtige serie van de bronst. ik heb er ook 1 keer gestaan, maar
    dat was voor mij de laatste keer... pfff, wat een mensen! ;-)
    maar de foto's zijn prachtig!
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nathalie, ik werk elke week enkele dagen als vrijwilliger in het park De Hoge Veluwe. Wat soms betekent dat ik foto's kan maken zonder al te veel mensen om me heen. Maar sommigen heb ik wel gemaakt aan de Wildbaanweg, waar het toen ook ongelofelijk druk was.
      Bedankt voor je reactie.
      Hartelijke groet Ruud.

      Verwijderen
  3. Zulke beelden blijven toch altijd prachtig om te zien,
    complimenten hiervoor.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt een mooie serie geplaatst Ruud, lijkt mij geweldig om dit in het echie te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen