maandag 31 maart 2014

Kroondomein

Gisteren zijn we weer eens door het Kroondomein Het Loo gefietst. Hieronder laat ik jullie zien wat we hebben gezien. Met name de zwarte specht hebben we druk bezig gezien met zijn nest verder uit te hakken. Hij maakt het van binnenuit mooi groot. Veel gehak en op een gegeven moment smijt hij zijn haksel uit het nest, mooi gezicht is dat wanneer de spaanders door de lucht vliegen. Het is vermoeiend werk , want zo nu en dan komt hij even uithijgen met z'n bek op.





We hoorden op een geven moment ook wat zwijnen door het bos lopen. We konden heel in de verte tussen het struikgewas een keiler zien. We hebben al wel zwijnen met frislingen gezien bij het Aardhuis.





Ik ben een mossige man, niet te verwarren met morsig. Met andere woorden mossen vind ik mooi en zet ze derhalve vaak op de foto. Ook tijdens onze fietstocht. De tweede foto doet wel aan een kerstboom denken.




Zag ook nog kunstwerken gemaakt door insecten, welke dat doen weet ik niet, misschien een boktor, maar de laatste foto moet door een mini-insect zijn gemaakt.



Op de terugweg zagen we mooie witte bloemkes, het bleek witte klaverzuring te zijn. Een voorjaarsbloeier die je nu veel op vochtige plekken langs paden kunt vinden.





Het was weer een geweldige dag, heerlijk om in je t-shirt door de bossen te fietsen. We hebben voor het eerst gebruik gemaakt van een camouflagenet en dat beviel goed.


Vriendelijke groet Ruud.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Ruud.

    Genieten weer van je blog.
    Mooi de specht zo aan het werk te zien en leuk de kleine zwijntjes.
    Ziet er goed uit het camouflagenet.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, Patricia, die zwijntjes zijn leuk, maar ze waren al eind januari geboren. We weten nu dat er zwijnen rondlopen die over twee weken gaan werpen. We houden dat natuurlijk scherp in de gaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ruud,

    een heerlijk en variabel blog. Je zwarte specht vind ik echt helemaal fantastisch en ik had graag naast je gestaan. Wilde zwijnen (en ook de kleintjes) heb ik nog nooit in het echt gezien in het bos maar ik wel de sporen van hun aanwezigheid.

    Op mossen ben ik zelf ook gek en vorige week had ik dan ook het ruige haarmos en hun Felrode antheridënbekers. Ook heel bijzonder om te zien zijn de sporen die de insecten maken in de bast van de bomen!

    Ik heb even heerlijk met je meegewandeld :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hej Ruud wat is de natuur toch mooi, en ik verbaas me er echt over, dan in Nederland, ondanks dat alles zo bewoond is, dit allemaal hebben, hier in Zweden, sterft veel uit, omdat ze overal bomen omhakken en veel nesten hier door mee nemen, het interesseert ze helemaal niets of de vogels nu broeden om niet!
    Groetjes uit Zweden

    BeantwoordenVerwijderen