zondag 13 april 2014

Een poosje druk geweest.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat op m'n blog heb gezet. Nogal druk in het Park en heel veel rondgestruind door het Park, over de Veluwe en in het Kroondomein. Veel gezien veel meegemaakt, hieronder wil ik jullie laten zien wat de belevenissen waren in de natuur.

Met de woensdagploeg 'De Wrattenbijters' zijn we op de Pollen bezig geweest dennen te verwijderen en die ook meteen te verbrand. Dennen houden de wind tegen en het zand moet, vandaar de naam zandverstuiving, vrij kunnen stuiven. Het verbranden doen we omdat laten liggen geen optie is, laten liggen zorgt dat het zand eronder vruchtbaarder wordt en er van alles kan ontkiemen.



Met de vrijdagploeg werken we op dit moment in het rustgebied de Kromme Hoek. Een klein heidegebiedje dreigt vol te groeien met dennen. Tientallen wildpaadjes laten zien dat het populair is bij reeën, herten en moeflons.


Wat ik allemaal gezien heb is veel en ik ga beginnen met het kleinsten de insecten. Een greep uit de insecten foto's. Alle namen weet ik nog niet wat ik heb gezien, maar van de foto's die ik erop zet weet ik de ze wel.

Lentevuurspin

Schaatsenrijder

Strontvliegen

Aaseters
Vogels ben ik ook tegengekomen, meestal in een vogelobservatie-hut, zowel in het Park als ook in onze 'eigen hut'. Maar ook onder een camouflagenet. Dat net hebben we vorige week aangeschaft bij de dump in Terwolde, een stuk goedkoper dan bij een fotozaak.

Matkop

Kuifeend

Grauwe gans




Zwarte mees
Bonte specht


Ook klein en groot wild ben ik de laatste dagen tegengekomen. De rosse woelmuis, hindes, reeën en bij huis een egel..








Slangen heb ik nog niet gezien dit jaar, ik ben er wel naar opzoek geweest, maar het is me nog niet gelukt. Maar ik heb al wel levend barende hagedissen op de foto kunnen zetten. Juvenielen en volwassen. Ook padden en kikkers natuurlijk.





Zo dit was wel weer even, natuurlijk heb ik ook wat begroeide stobben met mos op de foto gezet. Het fascineert me altijd hoe mooie dat soms oogt.  Dan kan het niet laten en wil het op de foto hebben.





Vriendelijke groet Ruud.


4 opmerkingen:

  1. Hoi Ruud, fraaie serie.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ruud.

    Woh Ruud, echt super zoveel je tegenkomt van mooie natuur en dieren.
    Echt leuk om zo ook een beetje via jou foto's mee te kunnen kijken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Patricia bedankt voor je reactie en ik blijf dit doen zolang als het kan. Genieten van het leven in de natuur tot in den doed.

    BeantwoordenVerwijderen