zondag 29 december 2013

Enkele fotografische hoogtepunten van 2013.

De foto's die ik heb mogen maken van de nachtzwaluw waren wel heel bijzonder. Tijdens de werkzaamheden met het Zomerkamp, een al 29 jaar durend evenement in de zomermaanden op het Nationaal Park De Hoge Veluwe, kwam ik tot tweemaal toe een nest met nachtzwaluwen tegen. Hoe bijzonder het is deze nachtvogel overdag te zien hoorde van iemand van de Faunagroep die deze vogel al 30 jaar telde en er nog nooit een gezien had. Ze worden 's nachts geteld op hun snorrend geluid.
Die nestjes met nachtzwaluwen kwam ik tegen omdat ik, voordat er een boom omgezaagd mocht worden, eerst ging kijken of er geen broedende vogel in, of  in het geval van een grondbroeder, onder een boom te zien was.






Insecten, zoals spinnen, vliesvleugelen, vlinders en rupsen,  hebben ook mijn belangstelling, hieronder enkele plaatjes van mooie exemplaren.












Ook deze spinnenfoto is goed gelukt, het is de tijgerspin.


Zweefvliegen, wilde bijen en hommels zijn ook vaak fotogeniek. Vooral wanneer je ze bezig ziet.





Foto's van groot en klein wild maakten dit jaar ook een belangrijk deel van mijn fotowerk uit, hier enkele goed gelukte voorbeelden.









Vorig jaar honderden foto's gemaakt, een keus maken is moeilijk, maar het geeft toch een blik op mijn interesses. Ik wens jullie een goed jaarwisseling, hartelijke groeten Ruud.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Ruud mijn man staat nu naast me en geniet van je schitterend foto´s!
    Ook Angus vind het altijd moeilijk om de mooiste foto´s uit te zoeken voor zijn web-site.
    Angus is net zoals jij, een natuur genieter, en dat hebben we dus volop hier in Zweden.
    Kijken uit naar al je foto´s volgend jaar vanuit Zweden wensen wij je een hele goed jaarwisseling toe,
    Groetjes Joke en Angus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Ruud

    Uitstekende foto's hoor.....het is altijd moeilijk om een keuze te maken welke foto's je zal plaatsen, maar je laat hier zien dat je veel mooie plaatjes hebt geschoten.

    Groet,Joop

    En een heel goed 2014 toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ruud,

    het is ook moeilijk om je mooiste momenten op het blog te zetten in een blog. Daarom zet ik morgenavond van iedere maand 1 foto als terugblik :-) Hier bij jou zie ik veel moois waaronder dus de nachtzwaluw. Dat is inderdaad heel bijzonder om mee e maken en je mag je gelukkig prijzen dat je een van de weinige bent die deze vogel daadwerkelijk heeft gezien :-)

    Ook je insecten als rups, vlinders en nachtvlinders zijn heel mooi evenals je burlende edelhert en de andere herten. Dat zwijn vind ik ook echt super om te zien.

    Alvast een heel fijn uiteinde een een heel mooi befgin van 2014.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen